مقایسه ی نرخ هیپوگلایسمی شدید در یک مطالعه ی دراز مدت

 30 مه 2017- در یک مطالعه‌ی پیگیری طولانی مدت بر کنترل دیابت نوع 1، میزان هایپرگلایسمی شدید در میان گروه‌هایی که قبلاً به شدت تحت درمان(Intensively controlled) بودند با گروههایی که کنترل آنها با درمان معمولی(Nonintensively controlled) انجام میشد، مقایسه گردید.

این مطالعه با استفاده از داده‌های دو کارآزمایی DCCT[1]، EDIC[2] انجام شد. در تحقیق DCCT که بین سالهای 1983 تا 1993 انجام شده بود، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، هدف گروه درمان فشرده، کاهش HbA1cتا 42 میلی مول بر مول یا 6درصد، تا حد امکان بود.

در طی تحقیق DCCT، مقدار متوسط HbA1cدر گروه درمان فشرده حدود 53 میلی مول بر مول یا 7 درصد و در گروه درمان غیر فشرده که هدف ویژه‌ای برای مقدار قندخون آنها تعریف نشده بود، بسیار بالاتر از گروه درمان فشرده و برابر با 75 میلی مول بر مول یا 9 درصد گزارش گردید.

پس از سال 1993 همه‌ی شرکت کنندگان در مدیریت دیابت خود آزاد بودند. از شرکت کنندگان در تحقیق DCCT خواسته شد تا سالانه به عنوان بخشی از مطالعه‌ی EDIC برای نظارت بر مقدار قند خونشان به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان به مقایسه‌ی میزان هیپوگلایسمی شدید در زمان تحقیق DCCT و 20 سال پس از آن پرداختند. هیپوگلایسمی شدید به نوعی افت قند خون شدید اطلاق می شود که بیمار برای درمان به کمک شخصی دیگری نیاز دارد.

 نتایج نشان داد که در طول تحقیق DCCT، زمانی که دو گروه دارای اهداف درمانی مختلفی بودند، اپیزودهای هیپوگلایسمی برای افراد گروه درمان شدید، 3 برابر بیش از افراد تحت درمان غیر فشرده بود. اما، 20 سال پس از اتمام تحقیق اول، افراد گروه درمان غیر فشرده، هیپوگلایسمی شدیدتری را نسبت به افراد گروه درمان فشرده تجربه می کردند. اگر چه نرخ هیپوگلایسمی شدید در هر گروه تقریباً مشابه بود، اما نتایج نشان می‌دهد که افرادی که پیش از این، در گروه درمان فشرده بودند بهتر از گروه درمان غیر فشرده، قادر به جلوگیری از هیپوگلایسمی شدید خود بودند.

 خوانندگان باید توجه داشته باشند که در زمان اجرای تحقیق DCCT، کنترل دیابت نسبت به زمان حال بسیار متفاوت بود. افراد از سرنگ و انسولین‌هایی که بسیار کندتر عمل می‌کردند، استفاده می‌کردند و روشهای آسان اندازه‌گیری قندخون وجود نداشت. نتایج این مطالعه قبل از چاپ درمجله‌ی Diabetes Care، بصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/severe-hypo-rates-compared-in-follow-up-of-landmark-type-1-diabetes-study-91602763.html

 



[1]Diabetes Control and complication Trial

[2]Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications